Nová otázka

Opište prosím kontrolní kód:

Otázky a odpovědi

Na dotazy odpovídá MUDr.Marcela Rozehnalová, prezidentka o.s. CEVAP www.cevap.cz, ThDr. Petr Krynský a MUDr. Jana Krynská
Dobrý den, s mou slečnou jsme řešili takový problém. V otázce předmaželského sexu máme jasno. Věříme, že je lepší, když jsou ve vztahu tři(Pán Bůh-muž-žena) a ne dva. Ale trápí nás otázka: Jak vlastně zacházet po svatbě se sexem. Není sex potřebný jen k tomu, aby jsme se množili? Takže když použiju kondom, tak vlastně využiju sex jen k vlastnímu potěšení? Zajímá nás, jak se na to dívá asi Pán Bůh. Je špatné bránit tomu splodit dítě, protože se nám to zrovna nehodí? A nebo je to normální? Snad mě správně pochopíte:-) Děkuji za odpověď Marťas
Milý Marťasi!
Velice oceňuji vaši partnerskou moudrost a jasnost v otázce
předmanželského sexu. Naprosto souhlasím s tím, že manželský život
včetně sexuálního by měl být s Božím požehnáním a Boží přítomností.
Co se týče sexu v manželství, nemyslím si, že by byl určen pouze k
plození. V lidské sexualitě se propojuje láska, život, rodová linie, je
nejen darem počít nový život, ale i sdílením nejhlubší intimity s
milovanou bytostí. Je to i radost z této intimity, která je čistá a
posvátná.
Co se týče antikoncepce, nevím, zda jsem schopna vám nabídnout
jednoduchou a jednoznačnou odpověď. K manželskému životu jistě patří i
to, abychom měli děti v době, kdy jsme na ně připraveni. Z hlediska
duchovního se doporučují spíše přirozené metody - tzn. kombinace
sledování bazální teploty, vazkosti děložního hlenu a tuhosti děložního
hrdla. Chce to ale určitou zkušenost. Odborníkem přes tuto metodu u nás
je gynekoložka MUDr. Ludmila Lázničková - CENAP. Je však třeba počítat s
tím, že kromě abstinence je každá metoda zatížena určitým rizikem, tudíž
je dobré mít jasno v tom, zda i přes užívání té které antikoncepce jste
schopni se s eventuelním těhotenstvím srovnat.
Co se týče další antikoncepce - kondom je např. katolickou církví zcela
zavrhován. Duchovně asi není zcela ideální, ale asi lepší než nechtěně a
nevhodně počaté dítě, o které se nastávající rodiče nebudou schopni
řádně postarat. Já osobně bych se proti němu zcela kategoricky
nestavěla. Hormonální antikoncepce - vysoce účinná - sama bych ji
nedoporučovala (i když většina jiných odborníků ano). Důvody - jedním z
mechanismů hormonální antikoncepce je zabránění uhnízdění již
oplodněného vajíčka - tedy časný potrat, který žena jako potrat ani
nevnímá! Z duchovního hlediska tedy již vnější zásah do nového života.
Další důvod proti hormonální antikoncepci je to, že je to nepřirozený
zásah do organizmu ženy a i přes značnou dokonalost preparátů i dnes
někdy - zvláště u žen kuřaček může dojít k cévním komplikacím ve smyslu
trombózy, cévní mozkové příhody apod. Není to sice na denním pořádku,
ale už to, že se to může stát, svědčí o tom, že to asi pro tělo ženy
není to pravé ořechové...
Nitroděložní tělísko - mechanismus je opět zabránění nidace (uhnízdění)
již oplodněného vajíčka.
Takže mám-li shrnout - v manželství si užívejte sexu, jak je libo,
hledejte a nalézejte, co vám bude milé a příjemné. Definitivní
zodpovědnost před Bohem je stejně na vás. Já doporučuji spíše přirozené
metody. Dále pak upřímné srdce před Bohem, společnou modlitbu a
nabídnutí svého plánu. Pozvěte do svého intimního života Boha. Bude se
těšit a radovat s Vámi. Vždyť tak stvořil muže a ženu....

Ale myslím, že vy sami už teď víte, jak na to. Už fakt, že ve svém
vztahu počítáte s Bohem a necháváte si intimitu na dobu, kdy si budete
před Bohem absolutně navzájem oddáni jako manžel a manželka, je dobrým
základem pro vaši společnou budoucnost manželského intimního života. S
přáním Božího požehnání Marcela Rozehnalová
V jedné z posledních odpovědí jste napsali: „I v případě vysokoškoláků bych doporučil po dvou až třech letech známosti sňatek s tím, že laskaví rodiče budou tento pár i nadále finančně podporovat, stejně, jako by podporovali svou svobodnou dívku či chlapce.“ (1) Ne všichni rodiče jsou tak laskaví. (2) Toto je každopádně potřeba vysvětlit jim, ne nám. Co kdybyste toto téma více rozvedli a zveřejnili v Adventu? (3) Potomkům neadventistických rodičů, resp. rodičů nečtoucích Advent, asi takový článek moc nepomůže, ale ostatním by mohl :-)) (4) Doporučili byste sňatek i vysokoškolákům, kteří jsou během školního roku rozděleni několika set kilometrovou vzdáleností, vidí se jednou za měsíc a společný život je pro ně hudbou budoucnosti? Skutečně mají degradovat svatbu na povolení k občasné souloži? PS: Na závěr osobní otázka pro Petra Krynského. Když budou mít Tvé děti na vysoké škole již několik let stejného partnera, nejlépe ve velmi vzdálených městech, (i proto, že doprava je značně drahá ;-) ), doporučíš jim svatbu a přislíbíš nezměněné financování i nadále?
Reakce: Skutečně píšu ze zkušenosti své i svých dětí. Jaksi tomu nerozumím, proč by rodiče, když se jejich dítka ožení nebo vdají a studují při tom, měli přestat se svou finanční podporou. Jsou to přece pořád jejich děti, mají zájem aby dostudovaly a – domnívám se- je to i jejich zákonná povinnost. Pokud jde o otázky č. 4, samozřejmě nemohu něco doporučovat nebo nedoporučovat, když každý případ může být jiný a záleží na mnoha faktorech. Já jsem ve svém příspěvku měl skutečně na mysli případ, kdy vysokoškolští partneři studují v jednom městě, stýkají se velmi často a dynamika vztahů ke sňatku prostě vede. V případě známostí vzdálených několik set kilometrů bude průběh vztahů zase jiný a obecně je takové manželství na dálku je dosti rizikové. Na druhé straně je vzdálenost zkouškou pevnosti vztahů. Pokud nejsou, pak to ani občasná soulož nezachrání. Zaráží mně věta, že by požadavek předmanželské čistoty degradoval manželství na povolení k občasné souloži. Manželství je skutečně něco víc: rozhodnutí, že s tím druhým chci prožít celý svůj život, být mu věrný(á), vychovávat spolu děti, sestárnout spolu, připravovat se spolu na život v Božím království. To si také při sňatku slibujeme. Sex proto není (jen) zábavou, ale i závazkem. Proto jako závazek patří do manželství. Zdraví Petr
Dobry den Jsem Klara a je mi 16 Chodim s klukem kterymu je 32 a uz jsme spolu tri mesice No a ja jsem mu jako vdel lasky, dala sve ano tim, ze jsem se snim vypsala Nejprve jsme se jen tak poznavali Prochazky, pozvani a nakonec polibek Na za za tu chvili behem tri mesicu to bylo hezky Ted po novem roce jsme se rozhodli..vlastne to prislo samo Ze jsme se pomilovali Ze zacatu jsme se jen mazlili Pak jsem mu ho i kourila a nakonec to do me dal Mela jsem pekny zazitek Zajimalo by me jestli se to povazuje z hlediska cirkve jako poruseni Ja jen ze treba az po svadbe by nam to treba nemuselo klapat v sexu a to si myslim ze je MOC dulezita vec!!!
Novy zakon nam dava jiste moznosti ktere se lisi od toho stareho Dekuji za odpoved a verim ze jsem ve svobodne vulu sveho tela a jen bozi vira neutapi nikoho v tom ze az po svadbe Myslim si ze i lide se maji radi a delaji to vsichni Vsechny vas libam Klara! :)
Nazdar Kláro! Rozhodla ses vylíčit svůj prožitek lásky a věřím, že jej pociťuješ jako něco jednoznačně pozitivního. Nakonec máš 16 let a nedělala jsi nic protizákonného. A navíc, domníváš se, to dělají všichni. Musím ovšem říct, že já to tak jednoznačně pozitivně nevidím. Mám totiž obavu, že za tři měsíce chození můžeš mít těžko jistotu, že ten, s kým chodíš, je ten pravý do života a že až ti bude třeba 18 budeš mít jiný pohled a jiné představy či požadavky na svého budoucího partnera. V Novém zákoně apoštol Pavel píše křesťanskému sboru v Korintu , že je zasnoubil Kristu a chce mu je odevzdat jako čistou pannu (2 K 11,2.) Je to obrazná řeč, ale ukazuje, jaké byly obyčeje mezi křesťany, pokud šlo o uzavírání manželství. Škoda, že v tvém případě už to tak nebude a možná, že ti to bude jednou líto. Docela by mne zajímalo, jak se na to budeš dívat třeba po několika letech. Jsem ale rád, že jako křesťané máme vždy možnost nových začátků... Petr
Ahoj. Před nějakým časem jsem pokládala tuto otázku: Ahoj chtěla bych se zeptat, jestli považujete za normální, když holka má ráda kluka a dává mu to najevo a neví jestli i on má rád ji...jak se to dá zjistit, kromě toho, abych se ho na to zeptala? protože to mi přijde divné, ptát se kluka: máš mě rád?
Je mi za měsíc už 20let a do této doby jsem poznala jen jednoho kluka, který mi moc ublížili. Chtěla jsem moc poděkovat za odpověd. Moc mě to povzbudilo a nadchlo...Ja žiju tim, že ten NEJ pro mě někde je, Bůh ho pro mě má...a jsem na to zvědavá a moooc vděčná....
Děkujeme a jsme rádi, že můžeme aspoň malinko pomoct
Paní doktorko, děkuji za vyčerpávající a přesvědčivou odpověď. Honza
.
Dobrý den. Už nějakou dobu hledám odpověď na otazku co je tak špatného na předmanželském sexu. Ja mám na to názor, že pravá láska nemůže mít žadné hranice. To nejde říct "máme se rádi, ale ocať po cáť". A taky takové výroky, že předmamželský sex je začátek konce se mi také nepotvrdil. Já se svou přítelkyní spolu chodíme už přes rok a zatím jsme spolu neměli žádnou sebemenší hádku. Ba naopak, co s polu spíme se naš vztah ještě více prohloubil. Nemáme už před sebou žádné tajemství a máme k sobě naprostou důvěru. Tak se ptám, co je na tom tak špátného z pohledu církve. Předem díky za odpověď
Odpověď nám zaslal ThDr. Petr Krynský, který bude jedním z odborných garantů rubriky, v nové podobě www.mladez.netu, na kterou se můžete těšit a která už je téměř v cílové rovince. Dávám tedy otisknout v plném znění následující příspěvek, na který může tazatel buďto přímo reagovat, nebo je možné se s Petrem Krynským spojit osobně – pokud mě bude kontaktovat, rád mu poskytnu kontakt. Na celé téma mám ještě jednu velice dobře zpracovanou studii, ale žel ještě se mi nepodařilo dohnat jejího autora pro souhlas s jejím publikováním na tomto fóru. Přeji všem příznivcům mladez.netu hezké dny ! Vašek Vondrášek

„Milý Václave, pokusím se odpovědět na Tvůj dotaz, ohledně toho, co se v bibli píše o intimním vztahu mezi mladými, zatím neoddanými, lidmi a kdy se již jedná o hřích. Pokud Ti dobře rozumím, ptáš se na otázku předmanželského sexu.

Bude to snad nošení dříví do lesa, ale měl bych začít chválou sexu. Vynalezl ho sám Pán Bůh a dal ho do vínku prvním páru, dokonce s příkazem, aby se plodili a množili. K tomu jim ještě požehnal (Gn 1,28). Asi je k tomu nemusel nutit, neboť člověk byl vytvořen tak, aby po sexu toužil a radoval se z něho. Také nepřehlédněme další zmínku v Gn 4,1, kde čteme, že muž „poznal“svou ženu a ta otěhotněla. Takže sex je také hlubokým prožitkem, kdy poznáváme toho druhého a důsledkem může být (ne nutně vždy) početí nového života. Je to zázrak.

Na druhé straně může být se sexem spojeno mnoho problémů až životních neštěstí. Napadá méně známý příběh se Starého zákona (2 Sam 13 kap). Čteme tam, že Davidův syn Amnón se zamiloval do své krásné nevlastní sestry Támar. Moc se tím trápil. Jeho přítel mu dal lstivou radu, jak Támar získat. Amnón podle jeho rady ulehl na lůžko a dělal se nemocným. Když jej navštívil jeho otec David, řekl mu, že by se uzdravil, kdyby mu Támar osobně připravila pokrm. David tam Támar poslal, jenže Amnón ji znásilnil a poté vyhodil ze svého domu. „Nenávist, kterou pociťoval byla větší než láska, kterou jí miloval“ (v. 15). Támar si posypala hlavu prachem a odcházela s velkým nářkem. Tím tento smutný příběh nekončí. Absolón, vlastní bratr Támar dal Amnána za to, co udělal jeho sestře, zabít. Sám později vyprovokoval vzpouru proti svému otci Davidovi a zahynul při jejím potlačení. Tak už to bývá, že jeden hřích s sebou přináší další a je těžké tento kolotoč zastavit. Jedinou cestou je pak skutečné pokání. Mně v tomto příběhu zaujala reakce Támar na „milostné“ návrhy Amnána (v.12): „Ne, můj bratře, neponižuj mne! To se v Izraeli přece nedělá! Nedopouštěj se té hanebnosti!“ V tu chvíli ještě nešlo o znásilnění, jen o návrh předmanželského sexu, a je to označeno jako „hanebnosti“, „ponížení ženy“, jako něco, co se mezi božím lidem nedělá.

Pán Bůh dal i pro sex určitá pravidla (něco jako návod k použití). A k nim patří, že sex je určen do manželství. Když např. v Izraeli si muž vzal dívku a při svatební noci zjistil, že není panna, mohl jí obvinit ze smilství a pokud se to potvrdilo, dívka byla ukamenována (5M 23,13-21), v případě dcery kněze dokonce upálena (3M 21,9). Tady vidíme, v jakém nebezpečí byla Marie, matka Ježíšova a taky, že ne vždycky se tento drastický zákon realizoval. Pokud muž svedl svobodnou (tj. neprovdanou a nezasnoubenou) dívku, musel zaplatit otci dívky věno a dívku si vzít, pokud s tím její otec souhlasil(2M 22,15). I když nebyli ukamenováni a následný sňatek situaci do jisté míry napravil, přesto to bylo považováno za něco nenáležitého.

Jak to aplikovat dnes, v značně odlišné kulturní situaci? Pochopitelně, nějaké tresty nepřichází v úvahu, často se ovšem člověk potrestá sám. Ale to, že je něco dobré a něco špatné - zůstává. Náš postoj je pak záležitostí naší víry – buď věříme Pánu Bohu, jeho vedení a slovu nebo si myslíme, že víme sami nejlépe, co je pro nás dobré. Podle toho se bude i náš život odvíjet.

Každý vztah, a to i vztah milostný, kdy mladí lidé už spolu „vážně“ chodí, má svou dynamiku. K tomu patří poznávání druhého i po stránce tělesné. Obvykle je to chlapec, který tlačí vztah k větší intimitě a dívka naopak dává tomuto vztahu hranice. Tento proces by měli oba řídit tak, aby den svatební byl současně slavností jejich prvního pohlavního styku. Z toho plyne, že doba chození by neměla být neúměrně dlouhá (snad asi kolem dvou let). Při delší známosti již dospělých lidí se dynamika vztahů dostává do problémů. I v případě vysokoškoláků bych doporučil po dvou až třech letech známosti sňatek s tím, že laskaví rodiče budou tento pár i nadále finančně podporovat, stejně, jako by podporovali svou svobodnou dívku či chlapce. Ušetří si tím všichni zúčastnění mnoho problémů, přerušení studia apod. To, že mladí manželé budou užívat antikoncepci, aby mohli dostudovat, je zde plně na místě..

Nevím, milý Václave, jestli jsem Ti na všechny Tvé otázky odpověděl, vím, že strom života je mnohdy košatější, než teorie, ale tak to vidím já. Zdraví Petr Krynský“

Paní doktorko Marcelo,
ovlivňuje Vaše odpovědi na otázky o předmanželském sexu biblická zpráva, názory Církve sjednocení (Moonistů) nebo psychologicko-sexuologické studie? O které názorové zdroje se nejvíc opíráte? Děkuji. Honza.
Milý Honzo, děkuji za otázku. Ale nevím, zda Vás moje odpověď uspokojí.
Abych řekla pravdu, nikdy jsem to takto neanalyzovala. Možná bych
odpověděla otázkou: Proč se ptáte? Jak moc záleží na tom, z čeho všeho
čerpá a krystalizuje naše životní zkušenost? Jak moc jsou ony - jak Vy
říkáte - "zdroje" v souladu či rozporu? Možná byste se divil, jak moc
jde odbornost i osobní zkušenost z letité práce s mladými lidmi ruku v
ruce s Božími zákony - ať už zjevenými v Bibli nebo v Božím Principu.
Vzhledem k tomu, že jsem o odpovědi na otázky byla požádána kazatelem
CASD, předpokládám, že tazatelé jsou věřící. Proto možná zazní někdy i
religiózní argument. Může, ale nemusí. Rozhodně to není nutné. Ateistům
bych odpovídala podobně. Snad jen že u věřících může být odpověď
podpořena i argumentem z druhé strany. Nevím, zda jsem Vám odpověděla na
Vaši otázku nebo na otázky, které jsou za ní. Pokud ne, je mi to líto.
Možná to tedy zkusím ještě jednou a jednodušeji: Čerpám ze své
odbornosti, osobní zkušenosti i zkušeností kolegů - lékařů, psychologů,
sexuologů, s nimiž spolupracuji, a z vlastního živého vztahu s Bohem
(poslední je tajemstvím sděleným věřícím - je jedno jaké církve.
Ateisté, nechť zavřou oči a skončí u těch sexuologů :-) ). Přeji srdce
na pravém místě a zdravý rozum. S láskou a v úctě Marcela Rozehnalová
Neviem, či môžem reagovať touto cestou na Vaškov postoj keď on "nevidí dôvod prečo by sa s tým mali trápiť, alebo viedieť v tejto ceste nejaký problém". V jeho rade je aspoň niekoľko problémov. Napríklad: Pokiaľ sú moje informácie správne tak umelé oplodnenie sa robí tak, že sa odoberie neikoľko vajíčok od budúcej matky a spermie od budúceho otca. Spojením sa vajíčka oplodnia a len časť z nich sa vloží do maternice. Ostatné nie. Môžu sa zmraziť a použiť pre ďalší pokus. Ak sa vôbec nepoužijú, čo s nimi? Odkedy hovoriť o človeku? Od počatia? Atď.
Samuel
K otázce umělého oplodnění. Pisatel má pravdu - je to
trochu otázka etiky - protože z emryologického hlediska začíná život
okamžikem splynutí vajíčka spermie. In vitro se oplodní několik vajíček,
jen jedno nebo dvě embrya jsou ale ta vyvolená. Která budou žít? O tom
rozhodne los štěstěny! Tento argument by tedy byl proti umělému
oplodnění. Stejně tak jako další, a sice ten, že většinou pro neplodnost
bývá důvod - mám na mysli duchovní - něco jako placení odškodnění za
něco, co se událo v rodové linii možná i několik generací zpátky. Pak je
otázka, má se za každou cenu jít proti - nebo spíše toto odškodnění s
pokorou přijmout? Na druhou stranu zase proti tomu všemu hovoří to, že
takový pár může být vynikajícími rodiči, vychovat úžasného člověka,
který může znamenat mnoho dobrého pro lidstvo i pro Boha (nebo také
pořádného lumpa, kdo ví?). V tomto nemám svůj názor tak zcela
jednoznačně vyhraněný. Dokonce se obávám, že právě toto je otázka, na
kterou nelze dát, jak píše další pisatel, onu jasnou černobílou
odpověď... Myslím, že se to může i případ od případu různit. Jistě bude
záležet i na motivaci páru pro toto rozhodnutí, na jeho postoji vůči
Bohu, jeho zodpovědnosti, s níž budou schopni se za své rozhodnutí
postavit. Nakonec před Bohem stojíme každý sám za sebe...Asi Vás zklamu,
ale nemám jasnou odpověď...

Jinak k citaci z dalšího obsáhlého a řekla bych, že velice rozumného
příspěvku: "*Ak má pani MUDr. M. Rozehnalová na mysli Božie zákony,
ktoré tosú ." Nechtěla jsem pisatele dráždit. Má pravdu, že v Bibli
nenajdeme vše, že vše není černobílé a jednoduché. I když na druhou
stranu ony Boží zákony jsou dost jednoduché. Co je složité, je podle
nich žít. :-) A které že to jsou? Pokud bych měla odpovědět (i když
myslím, že na mě tato otázka nebyla vznesena), odpověděla bych slovy
jednoho tesaře: "Hledejte a naleznete..." :-)

Marcela
Dobrý deň. Musím sa priznať, že pri čítaní mnohých týchto riadkov ma poriadne dvíha zo stoličky. Aj moja žlč je akási nekľudná. Práve preto chcem poďakovať človeku, ktorý napísal veľmi dlhý príspevok, ktorý hovorí o "menšom" a "väčšom" zle. Na tento príspevok sa nedá povedať nič iné ako "AMEN". Je vidieť, že to je človek, ktorý sa nenecháva zmanipulovať nekritickým zmýšľaním a tlakom církevnej inštitúcie, ale premýšľa a jedná tak, aby vo svojej životnej situácií, konal správne a samostatné rozhodnutia.
Prečo však píšem, je aj iná vec. Nech čítam Bibliu akokoľvek, a to ju dokonca čítam vo viacerých jazykoch, nikde nenachádzam tak čiernobielé odpovede na otázky, ktoré tu boli položené. A nie to ešte na predmanželský sex. Ak má pani MUDr. M. Rozehnalová na mysli Božie zákony, ktoré tosú . Nechcem podceňovať jej 18 ročnú prácu, ale Biblia naozaj túto otázku nerieši. Biblia dáva odpovede na úplne iné otázky a učí nás, aby sme sa naučili klásť správne otázky. Ak by niekto chcel použiť argument, ktorý je stále "otrepávaný" mladým ľuďom o hlavu, "že to už je predsa v desatore", tak by som položila otázku, či slová "nezosmilníš", "nepožiadáš" sa naozaj týkajú tejto veci. Na základe svojho vlastného štúdia o tom pochybujem. Tieto texty - prikázania - ochraňujú MANŽELSTVO a MAJETOK (ktorým v tej dobe bola aj žena) MUŽA. Tu sa dostávame k ďalšiemu dôležitému údaju, ktorý je dobré si uvedomiť a to, že BIBLIA je dobovo podmienená. Čo to znamená? Nás a dobu písania najstarších biblických textov oddeluje doba dlhá asi 3000 rokov. Starší z nás pochopia, ako sa svet, zvyky ľudí a ľudstvo ako také dokáže zmeniť len za jedno desaťročie. Preto sa pýtam, či nie je anachronizmus (prenášanie zvykov z určitého dobového kontextu do iného dobového kontextu - dnešku - bez pochopenia myslenia vtedajšieho a dnešného človeka) keď sa niekto snaží morálku minulých storočí (bez výkladu) aplikovať na dnešnú situáciu.
V biblických dobách nebola predmanželská morálka pojatá tak striktne ako dnes v našom cirkevnom prostredí. Málokto z nás vie, že puritánska morálka pochádza skôr z doby stredoveku a pietizmu.Tým boli samozrejme ovplyvnení aj zakladatelia našej cirkvi (CASD). Každý vzdelaný etik vie, že neexistuje jediná morálka pre všetky storočia a kultúry. Morálka je dynamická. Samozrejme je dôležité, aby sexualita nebola vo vzťahu dvoch ľudí len nástrojom pudového uspokojenia. To však neznamená, že veriaci mladí ľudia musia byť odkázaní na nekonečné opakovanie tých istých fráz a poučiek pochádzajúcich z ich "zrelšieho" okolia.
Cestou k správnemu pojatiu sexuality u mladých ľudí - hlavne veriacích - je podľa mňa, viesť ích k zodpovednému rozhodnutiu, komu sa v sexuálnej oblasti odovzdajú, a k tomu, že k sexualite patrí aj záväzok a zodpovednosť za svoje rozhodnutie a starostlivosť o svojho partnera. Neustalé zdôrazňovanie, že "SEX LEN V MANŽELSTVE" k NIČOMU NEVEDIE!!! Naopak, sexualitu mladých ľudí to môže, a aj ovplyvňuje negatívne. Dôsledkom toho sú neurózy a celkova nezdravosť vzťahu, ktorý je tak sústredený len na "kam ešte" a "či už áno". No a nakoniec sa aj tak každý rozhodne ako chce. Omnoho dôležitejšie než kŕčovité opakovanie tak čiernobielo znejúcej frázy, je vedenie k zodpovednému a autentickému rozhodnutiu jedinca.
Dnešný zložitý svet nie je možné urobiť jednoduchým!!!
Otázka znie inak. Som spolu so sexuálnym životom ochotný/á a schopný/á prijať celý záväzok vzťahu so svojim partnerom? Alebo sa chcem len krátkodobo oddávať sexualnej vášni a uspokojeniu svojich chúťok a striedať partnerov ako mi prídu "pod ruku"? Je ten človek, s ktorým pomocou sexuálneho vzťahu vytváram jednotu bytostí hoden tejto prednosti?
To sú otázky, ku ktorým ma vedie čítanie Biblie. Ak chcem na ne odpovedať poctivo a ísť správnou cestou, určite to nebude mimo Božej prítomnosti.
O+E

PS1: Žalm 139:23, 24 Bože, zkoumej mě, ty znáš mé srdce, zkoušej mě, ty znáš můj neklid, hleď, zda jsem nesešel na cestu trápení, a po cestě věčnosti mě veď!

PS2: Ešte sa zmienime o výklade Alberty Matazovej k textu Gen 2:24, ktorý údajne opisuje jednotlivé fázy manželského života :o))))). Doporučil by som jej, aby pristupovala k textu bez predporozumenia a prečítala si kvalitné výklady uvedeného textu, aby sa snažila porozumieť zámeru pisateľa a naučila sa základy kritického (ale pritom stále úctivého) štúdia Písma. A to by sme chceli doporučiť aj všetkým čitateľom tohto odkazu.
Odpověď nám napsal prezident ACET ČR - Bc. František Krampota, www.acet.cz

Jsem moc rad za pohled O+E (podle dopisu se domnivam, ze se jedna o krestansky par, kteri svuj pristup k predmanzelskemu sexu resi - a mozna i vyresili...).

V mnohem maji pravdu - napr. v historickem (dobovem) pozadi textu z bible, tehdejsim mravum, zvykum,atd....ale - bible se nese pres casovy horizont, letopocty, hranice, zvyky...ona totiz nebyla napsana jen pro tu, ci onu dobu a lidi zijici v ni. Zaroven ale byla napsana tak, aby ji tehdy soucastni citatele nejlepe rozumeli. V ni plati i dnes a do konce tohoto veku obecna pravidla pro zivot stvoreni = nas lidi. at ctu zepredu dozadu a zpet bibli, tak nenaleznu napsano toto: " Nesmis mit pred svatbou zadny pohlavni styk, jinak zemres, vyloucim te z meho lidu,atd...". Ale ctu tam oddily, ktere se k tomu "trosku" vazi - napr. cizoloznice a farizejove (zena byla vdana), duraz na to, aby "kazatel" byl jen jednou zenaty, zeny, aby si vazily svych muzu, muzi, aby milovali sve zeny,atd........mluvi se zde o manzelstvi=o tom nejlepsim spolecenstvi mezi stvorenim, ale nemluvi se primo o vztazich pred manzelstvim...? Jakoby Buh vubec nepocital s tim, ze neco takoveho bude pred manzelstvim (vrcholem vztahu mezi muzem a zenou) .

Dnes mladi lide ( a nejen oni) mohou slyset a cist:

- jestli nemas pravidelne sex, tak nejsi normalni (popr. asi jsi jinak orientovany...)

- kdyz se ti libi holka/kluk, tak spolu zacnete chodit a sex je dukazem vaseho vztahu

- vzdy pouzivej kondom

- kazde druhe manzelstvi se rozvadi = tzn. asi i to tvoje jednou zkonci, tak si uzivej nebo se nezen

- jestli cekas se sexem do manzelstvi, tak nejsi normalni a dalsi "pravdy"

Ptam se - proc se tam zaroven nedozvedi take dopad predcasneho, rychleho, mnohdy neuvazeneho sexu? Proc se tam nepise i o tom, ze kondom muze ochranit pred nechtenym otehotneni, ale neresi vztah mezi klukem a holkou? Proc se tam nemluvi o tom, ze cim drive zacne kluk/holka sex. zit, tak tim se zvysuje riziko castejsich dalsich sex. vztahu a tim i rizik, ktere se k tomu vazi??? (nechtene otehotneni, STD, HIV). Proc ta "pravda" o zivote neni dopsana az do mozneho konce? Proc se mladi lide nedozvi i o tom, ze s mnozstvim sex. zazitku pred manzelstvim si do manzelstvi mohou prinest problemy vztahove?

Nepisi proti sexu, ktery Buh dal lidem k poteseni a plozeni, ale pisi i o nasledcich sexu bez hranic. V beznem zivote se to takto nenazyva...

Pri svem poradenstvi zejmena s mladymi lidmi, jsem se nikdy sesetkal s tim, ze by mi napr. divka, ktera nemela s nikym pohlavni styk rekla, ze ma strach z toho, ze by byla HIV+. Naproti tomu jsem mluvil s desitky lidi, kteri po pohlavnich stycich prozili nasledne strach s HIV pozitivity. A zel, u nekterych se to potvrdilo...

S timto nazorem souhlasim:

Otázka znie inak. Som spolu so sexuálnym životom ochotný/á a schopný/á prijať celý záväzok vzťahu so svojim partnerom? Alebo sa chcem len krátkodobo oddávať sexualnej vášni a uspokojeniu svojich chúťok a striedať partnerov ako mi prídu "pod ruku"? Je ten človek, s ktorým pomocou sexuálneho vzťahu vytváram jednotu bytostí hoden tejto prednosti?
To sú otázky, ku ktorým ma vedie čítanie Biblie. Ak chcem na ne odpovedať poctivo a ísť správnou cestou, určite to nebude mimo Božej prítomnosti.
O+E

Na druhou stranu se musim zeptat, jestli mam 100% jistotu v tom partnerovi, s kterym mam pohlavni styk a on prevzal zavazek, jestli s nim vydrzim az do svatby (to neni vrchol vztahu!!!!), ale i po zbytek zivota?!!!

Nejsem si tak jisty v tom, pokud se dva krestane do sebe zamiluji ( je jim napr. 17 let), dohodnou se v tom, ze spolu proziji zbytek sveho zivota, pohlavne spolu budou zit, ze jim to 100% vyjde....nekterym ano, nekterym ne...

Jak to bude s dalsim nasledujicim vztahem? Bude se to opakovat? Jakou roli v tom bude hrat sex? Bude to vrchol vztahu (ti dva budou jedno telo) nebo soucast vztahu mezi dvema lidmi? Tech otazek by bylo vice. Co tim chci rici? V cem bychom se potom ve vztazich lisili od ostatnich? Ano - ty nase vztahy by byly mezi krestany....ale mohou potom nasledky takovych vztahu (otehotneni, psych. dopad rozchodu, neduvera v manzelstvi, zraneni,atd...) postihnout i krestany? Mohou. A kdo za to muze? Buh? My lide, kteri si stale chceme zit podle sveho a posouvat dobre hranice v nasich zivotech.

Sex je dobry, je to sila, tak mocna a mohutna, ktera nas ovlivnuje. A zaroven jedina oblast, kde se muzeme podilet na tvoreni zivota = je to skutecne nase zodpovednost! Ale ne jenom za nas (partnery), ale za nase dite - pokud jiz sexualne zijeme.

Frantisek
Donrý den, chci se zeptat na názor věřících, potažmo adventistů s.d. na otázku umělého oplodnění. Nemyslím tu krajní hranici jako oplodnění spermatem dárce nebo z darovaného vajíčka, ale prostě u manželů staršího věku, jimž se vzhledem k věku nebo zdravotním komplikacím nedaří zplodit dítě normální cestou. Děkuji za odpověď.
Problematika umělého oplodnění není samozřejmě téma, které by Bible řešila, protože v biblických dobách to nebylo díky tehdejší lékařské vědě aktuální. Pokud se jedná o starší manželský pár, který se rozhodne pro tuto cestu z jistě pochopitelných důvodů, nevidím důvod, proč by se s tím měli trápit, nebo vidět v této cestě nějaký problém. Pokud by někdo argumentoval tím, že je to „nepřirozené“ apod. , pak můžeme dát otazník nad celou lékařskou vědu, protože i ona vlastně „napravuje“ to, co by častokrát „přirozenou cestou“ vedlo k bolesti a třeba i ukončení života. Nejsem si jist, jestli jsem dobře pochopil meritum Vaší otázky . Pokud ano, tolik má odpověď, pokud ne, doporučoval bych setkání s kazatelem, kterému důvěřujete a s ním eventuelně probrat vaše další pochybnosti, případné nejasnosti… S přáním všeho dobrého Vašek Vondrášek
ODBĚR NOVINEK